
tel.: 503 829 368
Zajęcia indywidualne, czas trwania: 45 min.
Zajęcia, które mają na celu rozwój dystalnych funkcji ręki (manipulcja, samoobsługa, wycinanie, chwyt). Zgodnie z podejściem C.Bernard: „Niepodobnie oddzielić dwóch rzeczy: głowy i ręki. Ręka zręczna bez głowy, która nią kieruje, jest narzędziem ślepym; głowa bez ręki, która realizuje jej poczynania intelektualne, jest bezsilna”
Ćwiczenia bazują na procesach integracyjnych, które obejmują wszystkie układy zmysłowe.
Terapia SI hand opiera się na stworzonej diagnozie chwytu grafomotorycznego i
stwierdzonych odstępstwach od wzorca. W diagnozie zostają określone kierunki pracy
terapeutycznej. Praca metodą SI hand, zakłada rozwój prawidłowego wzorca
grafomotorycznego zgodnie z kierunkiem umiejętności motorycznych na danym etapie
wiekowym. Jest ona zawsze dostosowana do aktualnego poziomu rozwoju poznawczo-
sensorycznego dziecka. W trakcie ćwiczeń zakłada się eliminowanie trudności funkcjonalnych w zakresie danej umiejętności. Terapia ręki ma na celu poprawę sprawności podczas czynności samoobsługowych, koordynacyjnych – wzrokowo – ruchowych, także tych
związanych z posługiwaniem się obiema rękoma.
W zakresie nieprawidłowego chwytu pisarskiego ma na celu poprawę
funkcjonowania ręki, w zakresie jej wytrzymałości i eliminowania męczliwości podczas
pisania. Ćwiczenia terapeutyczne odbywają się poprzez angażowanie całościowo ciała
począwszy od stóp przez miednicę aż do kontroli głowy i obu kończyn górnych. Praca nad
prawidłowym wzorcem grafomotorycznym obejmuje dostosowane ćwiczenia do określonej
rozbieżności i rozpoczyna się od najczęściej zadań równoważnych, bądź innych bazowych
umiejętności w różnych pozycjach ciała (na brzuchu, na kolanach, na stojąco, na siedząco).